Technológia výroby halogénových žiaroviek siaha až do obdobia socializmu. Už vtedy si ľudia mohli osadzovať svoje svietidlá týmito spravidla veľmi výkonnými zdrojmi umelého svetla, ktoré boli populárne najmä v bodovom type osvetlenia. Hovorilo sa im „bodovky“ a mohli ste ich v miestnosti nasmerovať do určitého bodu, ktorý osvetľovali, preto sa tiež uplatnili najviac v stropných podhľadoch podkrovných priestorov, kúpeľní, kuchýň i obývacích izieb.
Výrobcovia halogénových žiaroviek išli ale ešte ďalej, aby nimi osadili aj stolné lampičky a drobné svietidlá v dielni, nad kuchynskou pracovnou doskou, nad písacím stolom, nad rysovacou doskou či žehliacou doskou a ďalšími, najmä pracovnými plochami. Zámer sa tiež vydaril a z halogénových žiaroviek sme sa mohli tešiť niekoľko desiatok rokov.
Lenže doba sa mení, rastú ceny energií (o príčinách ich rastu by bola téma na iný článok), a my sa musíme pružne prispôsobiť tomu, aby sme zo svojej peňaženky neutrácali úplne zbytočne prácne zarobené peniaze. Týmto narážame na jeden z najväčších problémov halogénových žiaroviek, a síce vysokú spotrebu elektriny. Napríklad jedna bodová žiarovka odoberá 75 W, zatiaľ čo LED G9 žiarovka s rovnakým typom pätice iba 7 W. Pritom oba zdroje môžu ponúknuť približne rovnakú hodnotu svetelného toku a tiež zhruba zhodnú akosť podania farieb umelého svetla.
Ak máte doma jedinú halogénovú „bodovku“ a svietite s ňou len dvakrát v týždni po dobu dvadsiatich minút, potom sa vám nakupovať iný typ svetelného zdroja samozrejme neoplatí, ale ak máte v byte tridsať žiaroviek s celkovým príkonom 2,25 kW, ktorými svietite každý deň niekoľko hodín, bude finančná úspora značná. Chce to len vziať do ruky kalkulačku, obísť byt či dom a zistiť, ktoré žiarovky odoberajú najviac elektriny, a tie potom vymeniť za úspornejšie. Avšak svietidlá nie sú jediným úsporným krokom, čo sa týka elektriny, zamerať by ste sa mali aj na úspornejšie domáce spotrebiče.
Vír budúcnosti: Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077, dielo poľského štúdia CD Projekt Red, je fascinujúcim ponorom do budúcnosti, ktorá je rovnako lákavá, ako aj desivá. Táto hra nás zavedie do Night City, mesta, kde sú sny budované na technológii a prežitie je umenie samo o sebe. Hráči sa ocitnú v koži V, žoldniera na vzostupe, ktorý prahne po jedinečnom kyberimplante […]